training protocols
Research Papers
Neurofeedback for Chemotherapy Induced Neuropathic Symptoms: A Case Study
This case report highlights qEEG and LORETA measures as well as training protocols for a client experiencing self-reported chemotherapy-induced peripheral neuropathy (CIPN). Specifically, we were interested in whether or not the presentation of visual changes secondary to chemotherapy would be responsive to neurofeedback training (NFB). After 20 sessions of NFB, the client reported improvement in all reported symptoms of neuropathy, although her vision did not improve as drastically as the other symptoms.
View Full Paper →Slow Cortical Potentials Neurofeedback
Until recently, slow cortical potentials (SCP) training as a method of brainwave feedback has been widely ignored in the Anglo-American tradition of neurofeedback. One of the reasons was the lack of reliable and valid equipment outside a few research labs in Europe. In the meantime this has changed to the better. With devices now being available there is growing interest in SCP feedback. SCPs are very low shifts of brain activity. As they regulate excitation thresholds they may be used for self-regulation training in pathological conditions where excitation thresholds are impaired. This article explains technical requirements; describes training protocols; and gives a short overview on controlled research in epilepsy, attention deficit hyperactivity disorder, and migraine.
View Full Paper →Neurofeedback in der Behandlung der Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung (ADHS) im Kindes- und Jugendalter
Zusammenfassung: Einleitung: In der Therapie der Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung (ADHS) sind viele nicht-medikamentöse Behandlungsmethoden den Nachweis ihrer Wirksamkeit schuldig geblieben. Für das Neurofeedback (auch EEG-Biofeedback) hat sich die Evidenzbasis in den vergangenen Jahren verbessert. Neurofeedback bewirkt abhängig vom Trainings-Protokoll Veränderungen des EEG-Frequenzspektrums oder der ereigniskorrelierten Potentiale bei ADHS und strebt über die gelernte Modifikation dieser Parameter eine Verbesserung der ADHS-Kernsymptome an. Methoden: In dieser Übersichtsarbeit werden die vorliegenden Forschungsbefunde detailliert dargelegt. Ergebnisse: Die durch das Neurofeedback erreichten kurzfristigen Verbesserungen entsprachen in drei kontrollierten Studien denen einer pharmakotherapeutischen Stimulanzien-Behandlung. Neurofeedback führte zu einer signifikanten Reduktion von Unaufmerksamkeit, Impulsivität und Hyperaktivität. Darüber hinaus fand sich eine anhaltende Normalisierung des Spontan-EEGs, während eine Stimulanzientherapie keine vergleichbare Normalisierung bewirkte; es traten keine unerwünschten Wirkungen auf. Untersuchungen zur Wirkdauer der Neurofeedback-Effekte sind ermutigend, stützen sich aber auf kleine Patientenzahlen. Schlussfolgerung: Neurofeedback ist ein viel versprechender Ansatz in der Behandlung aufmerksamkeitsgestörter, hyperaktiver Kinder. Gleichwohl besteht Bedarf an weiteren kontrollierten Studien mit einheitlichen diagnostischen Kriterien, ausreichend großen Stichproben, geeigneten Veränderungsmaßen und Katamnese-Untersuchungen.
View Full Paper →Ready to Optimize Your Brain?
Schedule a free consultation to discuss training protocols and how neurofeedback training can help
Or call us directly at 855-88-BRAIN
View Programs & Pricing →